Een week vol nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yara Langen - WaarBenJij.nu Een week vol nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yara Langen - WaarBenJij.nu

Een week vol nieuwe ervaringen

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

15 Juli 2014 | Taiwan, Taipei

Op maandag begon onze eerste echt week. De eerste dag was nog iets anders dan de rest, we hadden eerst nog een intro praatje. Die was om 10uur, dus nog even rustig uitgeslapen en toen naar school toe. Bij de introductie waren denk ik wel meer dan 100 mensen, terwijl er 's middags bij de plaatsingstest voor Chinees slechts 20 mensen waren. Hiervan was de helft studiegenoten uit Leiden. De test was pas om 15u klaar en dus hebben we de rest van de dag weinig gedaan, ook omdat de meesten nog moe waren van de reis en er veel nieuwe indrukken waren.

Op dinsdag begon onze eerste les, eerst 's ochtends een Engelstalige les over Sustainability (duurzaamheid) in Oost-Azië. De lerares sprak gelukkig goed Engels, ze bleek in Engeland gestudeerd te hebben en daarna zelfs in Nederland gewerkt te hebben. De klas was bijna half Nederlands, bijna half Amerikaans, omdat er nog een paar grote groepen zitten. De les was leuk, maar het meeste wist ik al, ook van de vier lessen erna. Ik heb echter wel geleerd over hoe de dingen in het gebied van duurzaamheid toegepast (kunnen) worden in Oost-Azië. De les duurde in totaal drie uur, maar werd door de lerares verdeeld in eerst twee uur luisteren, dan een halfuur in vier groepen discussieren over een paar foto's, en dan de uitkomst van deze discussie bespreken dmv een minipresentatie.
Na de les was het lunchtijd, we hadden 70min tot Chinese les. Dus we gingen ergens in de straat lunchen, en daarna namen we de bus naar het andere gebouw, want de campus ligt op een best wel steile berg en soms is het gewoon chiller om niet met 35 graden een berg op te lopen. Naar beneden lopen doe ik wel vrijwel altijd, behalve als het echt stortregent.

Deze eerste Chinese les was bijzonder, want ik heb echt vrijwel niks verstaan. Ons lokaal zat op de hoek van het gebouw, en aan een van de buitenmuren waren ze bezig met verbouwing. Dus een dikke drilboor... De lerares probeerde er bovenuit te schreeuwen maar ik heb echt geprobeerd zovele mogelijk lawaai te blokkeren dus ik hoorde maar vrij weinig. Ik heb vooral ja zitten knikken... Voordat de les begon hadden we het over welke lerares we zouden krijgen, we hoopten natuurlijk op een leuke lerares en niet degene van de schriftelijke toets want die keek zo boos. Je raadt 't al, we hadden haar wel. Uiteindelijk bleek ze heel aardig te zijn, we mochten alleen geen Engels praten maar dat is wel beter voor het Chinees natuurlijk.

Woensdag les twee. Ondanks dat ik van de Chinese les de dag ervoor weinig had verstaan en dus begrepen, vond ik de lesstof erg makkelijk. Ik had dan ook voor mezelf besloten om te vragen of ik hogerop mocht als ik vandaag weer te makkelijk vond. Gelukkig verstond ik vandaag meer want we waren verhuisd, maar het was inderdaad weer zo makkelijk. Het was heel veel herhaling van alles wat ik al wist, en dat heb ik al zo vaak gedaan... Ik wil hier graag wat nieuws leren, dus we mochten op donderdag een klas hoger proberen. Uiteindelijk bleven we gewoon in die klas.

Op donderdag is er geen les in de ochtend. Dus ik wilde m'n tijd nuttig besteden en besloot naar de Maokong Gondola te gaan, omdat die redelijk dichtbij was en we dus op tijd zouden zijn voor de middag Chinese les. Ik had 8 anderen bereid gevonden mee te gaan, dus we gingen met z'n 9en op pad. Ik wilde graag in een Crystal Cabin, met een glazen vloer. Best wel grappig om te zien, maar eigenlijk zag je alleen maar bomen! We stopten eerst halverwege bij een tempel, waar het uitzicht wel leuk was en we best langer konden blijven, maar omdat we verder omhoog wilden en later les hadden gingen we toch maar door. Dus met de gondola verder omhoog en toen op de top een mooi uitzicht over de stad en het landschap. Na de lunch gingen we weer naar beneden, en toen natuurlijk Chinese les. Ik had dus een proefles in de moeilijkere groep, samen met Kim die ook moeilijker wilde. We hadden leerhuiswerk gekregen en moesten dat goed maken op de overhoring, dan zouden we mogen blijven. De uitslag hoorden we maandag pas, maar achteraf was die gewoon goed :) .
's Avonds gingen we het nachtleven in Taipei verkennen. Veel clubs hier zijn op woensdag en/of donderdag voor 00.00 gratis vanwege ladiesnight, dus we hoopten dat nu ook te doen. We hebben nogal hard gelopen maar arriveerden pas om 23.45 en moesten nog even in de rij staan, waardoor het 200 dollar p.p. was (5euro). En hiervoor onbeperkt drank.... In Nederland echt niet voor te stellen!! De avond was echt superleuk, ik heb mijn eerste Taiwanese 朋友 (vriend) gemaakt, gek gedanst, leuke mensen ontmoet, en gewoon plezier gehad! We gingen om 4u 's nachts terug met de taxi, wat voor 4 personen een ritje van 15 min slechts ÉÉN EURO VIJFENTWINTIG kost p.p., doe dat maar eens in Nederland he!

Vrijdag dus eerst even lekker uitgeslapen want we lagen best laat in bed. Ik werd alleen al 11uur alweer wakker van mijn wekker want ik moest geld halen voor we weer op stap gingen. De wekker ging expres best vroeg want ik had een manana manana tempo, dus eerst even rustig gedoucht, mn tas ingepakt, geld gehaald, boodschappen gedaan, en gezorgd dat ik om 1u klaar was om op pad te gaan. We gingen naar Danshui, een havenstad die aan Taipei grenst. We liepen langs het water (en de andere kant was winkelstraat maar echt heel erg toeristisch) via een kerk naar Fort San Domingo, dat ook een Nederlands tintje heeft.
Daarna gingen we naar Bali, aan de andere kant van het water. En nee natuurlijk is dit niet het Indonesische eiland. We namen een veerbootje en vielen allemaal half in slaap, maar gelukkig gingen we na de lunch even lekker fietsen en toen was iedereen wel weer wakker. Omdat we natuurlijk al best laat vertrokken en weinig hadden geslapen gingen we redelijk op tijd weer terug, we hadden allemaal moeite onszelf wakker te houden op de weg terug en na het eten gingen we ook lekker vroeg naar bed, ook omdat we de volgende dag vroeg op moesten.

Morgenochtend schrijf ik over zaterdag en zondag maar het is hier al half twee dus tijd om lekker naar bed te gaan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 15050

Voorgaande reizen:

27 Juni 2016 - 08 Juli 2016

SPIL reis

26 Juni 2014 - 10 Augustus 2014

Summerschool Taipei, Taiwan 2014

01 Juli 2012 - 01 September 2012

Bourgogne

22 Augustus 2009 - 03 Juli 2010

Parijs

Landen bezocht: