Dag 10 & terugreis - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Yara Langen - WaarBenJij.nu Dag 10 & terugreis - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Yara Langen - WaarBenJij.nu

Dag 10 & terugreis

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

10 Juli 2016 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Donderdag zouden we weer vertrekken. We vlogen pas om 19u dus we hadden nog wel wat ruimte om iets te ondernemen. Ik had daarom samen met een reisgenote bedacht om eerst naar het jefferson Memorial te lopen, daarna langs de Mall, het soort van park/grasveld dat centraal is in DC en dat oa het witte huis en capitool met elkaar verbindt, naar het White house visitor center. We hadden onze wekker op 8u gezet en wilden dan een uur later vertrekken. Uiteindelijk werd dat nog een uur later maar toen gingen we ook lekker op stap. Voor de laatste keer langs de supermarkt ontbijt halen, met de metro naar de dichtstbijzijnde halte om vervolgens volgens mijn app nog een halfuur te moeten lopen. Ik denk dat het eerder twintig minuten waren maar misschien maakte het stoplichtwachten het wat langer. Vanaf het jefferson Memorial hadden we prachtig uitzicht over de stad, dus een paar leuke foto's gemaakt, en toen op weg naar de kraampjes langs de rand van de Mall. We wilden namelijk een "make america great again" T-shirt van Trump [dat is gelukt overigens]. Na het shopmomentje was het nog maar een klein stukje naar het White house visitor center, waar we een ander groepje tegenkwamen. Zij gingen naar huis en degene met wie ik op stap was ging met hen mee, dus daarna ging ik zelf nog even in het visitor center kijken, wat samen met 'voor het hek staan' het dichtst bij is wat ik ben gekomen bij het witte huis. Daarna ging ik op zoek naar het rstaurant waar mijn Amerikaanse buddy werkt om even gedag te zeggen, want ik had geen tijd meer om er te lunchen. Vervolgens de bus gepakt naar het hostel en om 13.55 kwam ik daar aan, we moesten om 14u verzamelen. Toen iedereen er was zijn we met 20-30kg aan bagage pp door de 35 graden zo'n 20-30 minuten gaan wandelen, berg op en berg af, naar het metro station. Het zweet gutste overal langs en we waren zo blij toen we in de koelte van de metro waren! Eenmaal aangekomen op het vliegveld hadden we een uur vertraging, incl boarden e.d. zaten we al gauw op anderhalf. In het vliegtuig heb ik amper geslapen door terror turbulentie en een stoel die niet achterover kon. Toen we aankwamen in IJsland voor de overstap werden we meteen wakker geschud want we mochten het vliegtuig per trap (ipv slurf) verlaten in de 10(!!!!!!!!!) graden, wat was dat fijn (niet!). Onze overstap was ook vertraagd, later bleek ook dat onze eerste vlucht niet de enige was met vertraging. Uiteindelijk in Amsterdam geland met een uur officiële vertraging, maar gelukkig waren we weer veilig thuis! De landing was trouwens nog heel raar want pas zo'n 30m boven de grond kwamen we onder de wolken vandaan! Na een laatste groepsknuffel ben ik lekker naar Alkmaar gegaan om daar lekker m'n bed in te kruipen! Het was een ontzettend toffe reis!

Nog een paar funfacts:
Ik ben in 1 stad geweest maar wel in 3 staten, te weten district of Columbia, Maryland en Virginia.
de bussen hebben geen stopknopjes maar een touwtje door de hele bus waar je aan moet trekken.
McDonald's salades hebben minder kcal maar kosten meer.
prijzen zijn hartstikke verwarrend want er komt aldoor nog tax (belasting) bovenop.
In een restaurant "moet" je tippen want bedienend personeel krijgt slecht $2.55 per uur, dit uurloon is wettelijk vastgelegd!!
Taxi's kosten niet veel en al helemaal niet als je deelt met meer personen, bussen kosten $1.75 per rit.
Het stratenpatroon is geblokt en het centrum is: straat van noord naar zuid genummerd, straat van oost naar west alfabetisch 'genummerd'. Ook elke staat heeft zijn eigen straat. In dat opzicht ben ik al in veel meer staten geweest ;)
Het tijdsverschil met NL is 6u. Het tijdsverschil met de andere kant (bijv los Angeles) is 3u.
Over het algemeen is het eten en andere dingen als kleding niet veel duurder of goedkoper dan in NL. Alleen gezond eten is duuuur (maar volgens mij in heel Amerika). Het is naast NEw York en san Francisco wel een van de duurdere steden van het land qua huisvesting.
In DC is ongeveer 40-50% van de bevolking zwart. Dat is bijzonder veel, zeker omdat de andere helft niet alleen uit blanken bestaat maar ook Aziaten, latino's e.d.

Tot zover,
Bedankt voor het lezen en wie weet tot snel!
Lots of love, Yara

• 10 Juli 2016 - 14:39

Leo En Lianne:

Geweldig leuk weer om te lezen wat je allemaal onderneemt en wat je er van mee neemt. We blijven je met belangstelling volgen. Dikke knuffff van onze allebei. Leo en Lianne

• 11 Juli 2016 - 20:31

Margret:

Yara, wat weer een mooi reisverslag, Top, ik heb er van genoten en jij bent weer een mooie ervaring rijker.
    Liefs Margret.

Tags: Washington