De eerste week - Reisverslag uit Croissy-sur-Seine, Frankrijk van Yara Langen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Croissy-sur-Seine, Frankrijk van Yara Langen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

29 Augustus 2009 | Frankrijk, Croissy-sur-Seine

Ik heb elke dag even een kort stukje geschreven over mijn dag, zodat ik jullie op de hoogte kan houden van wat ik dus zoal doe.

Zaterdag 22-08.
Vandaag ben ik aangekomen. De reis was erg saai. Na even kort gepraat te hebben met mijn buurvrouw, ging zij slapen. Ik had ook wel even willen slapen, maar ik was te gespannen. Toen ze net na Brussel wakker werd, hebben we weer gepraat. Ze heette Rachel, en ze is restaurateur van schilderijen. Toen kwamen we aan op Paris-Gare du Nord. En toen alle koffers eruit gooien. Dat was het moeilijkste deel van de reis! Gelukkig wilde Rachel me wel helpen =). Eenmaal alles buiten zag de nieuwe familie mij, en toen ze op me afkwamen herkende ik ze ook meteen. Het was bloedjewarm buiten. Gelukkig was er een bagagekarretje vlakbij. Toen het hele perron zo'n beetje afgelopen, want bij Brussel of Antwerpen was er nog een trein aangekoppeld en ik zat in de achterste. De auto; eerst joking dat ze een Mini hadden, maar ze hebben een Brand New dikke Audi A6! Vanuit de auto kreeg ik een korte tour door Parijs, en ik heb dus al het Louvre, La Tour Eiffel, de Notre Dame, Hotel des Invalides, Centre Pompidou, Arc de Triomphe, de Champs-Elysees, de oudste brug van Parijs (naam vergeten 0=)), en de Seine gezien. Lekker geluncht (typisch frans; steak+frites), en daarna gingen we naar de buitenwijken, Langs La Défense naar Chatou, Le Vésinet (dichtstbijzijnde treinstation), en daarna door Croissy, naar het huis. Toen ik een paar dingetjes had uitgepakt, cadeautjes, opgepropte kleren, en geen zin had om de rest te doen, gingen we naar St.Germain-en-Laye, waar we even rondwandelden en toen lekker op een terrasje gingen zitten. In St.G. moet ik de weg goed leren kennen want daar is de ijn Franse les, en volgens de familie zal ik daar veel tijd doorbrengen. Ook staat er al een afspraak: het kindje moet naar de kapper; woensdag om 15.00. En we gaan met de bus en de trein, big adventure! Het kindje zelf is superlief en superschattig, maar wel zo'n typisch bengeltje van binnen dat je uittest en je grenzen opzoekt. Maar we werken hier met de Supernanny methode: Als hij niet luistert speelgoed afpakken of op the naughty step zetten. Maar morgen eerst weer even een relaxdag, en dan maandag begint wel The hard life!

Zondag 23-08.

Vandaag gingen we naar de markt in Croissy. Niet echt super spectaculair ofzo. Vooral veel fruit en groente verkopers. Toen we lekker geluncht hadden, gingen we de parkjes in het dorp bekijken. Op de fiets. Voor Markus de eerste keer fietsen, met helm en zijwieltje natuurlijk! Fietsen is in Frankrijk niet zo doodnormaal als in Nederland; verandert nu wel met de Velib (= fietsverhuur in Parijs). Je moet echt goed uitkijken! Mijn fiets is gewoon okee. 's Avonds heb ik de douche uitgetest. Was wel lekker, ik heb zelfs een massagestraal! Deze week moet ik alle dagen voor Markus zorgen. Dat is natuurlijk dé grote test. Ik ga ook lekker lezen in mn reisgidsen, even kijken wanneer ik naar school moet en dan uitstapjes plannen enzo.

Maandag 24-08.

De eerste échte dag, ik was alleen met Markus. Eerst ontbijten, gelukkig zonder problemen. Daarna gefietst, gespeeld met Duplo 0=), verhaaltjes van Thomas The Tank Engine voorgelezen, geluncht. Toen moest hij zijn middagslaapje doen, en aangezien hij niet wou en ik best wel moe was, hebben we saampjes in mijn bed geslapen. 's Avonds lekker laten badderen terwijl ik aan het opruimen was. Morgen ga ik mijn moeder even bellen omdat ik nu het eerste weet wat ik vergeten ben (cd-tje voor m'n telefoon, niet zoo belangrijk maar wil 'm wel hier hebben). En ze gaat toch mijn rijbewijs(pasje) opsturen, want die heb ik 20-08 gehaald =). Het voelt allemaal nog best wel vreemd. Logisch lisschien, maar ik heb nog niet echt het idee dat dit mijn leven is. Het is ook nog niet helemaal zoals het voorlopig zal zijn, doordat er nog school bijkomt etc. Ben benieuwd hoe het dan wordt, of er leuke mensen zijn bij mijn Franse lessen.

Dinsdag 25-08.

Vandaag ben ik lopend en Markus fietsend naar het treinstation gegaan. Het was best nog wel een pittig stuk! Maar op de fiets is het minder dan 10 minuten. Toen dus geprobeerd uit te vinden hoe laat ik het beste de trein kan nemen morgen met Markus, naar de kapper in St.Germain. Ik heb maar foto's van het schema gemaakt, want veel begreep ik er niet van. Thuis hebben ze het aan me uitgelegd, en nu is het niet zo moeilijk meer. Gelukkig maar! Op de terugweg gingen we door een parkje opzoek naar de zwanen die we zaterdag zagen toen ze in een rijtje de weg overstaken. We vonden ze pas aan het einde van het parkje! Toen we terug waren hebben we geluncht en geslapen, maar nu wel allebei in ons eigen bed. 's Middags gingen we brood halen, toen stond er een brand-nieuwe Maserati in de straat! Er staan hier wel vaker dat soort luxe auto's blijkt, want er is een soort van exclusieve garage hier ofzo. Toen gingen we ook nog even naar het park, dat was wel leuk. Alleen ontzettend warm! 's Avonds wou Markus niet in bad. Toen heb ik 'm voor het eerst op de naughty step gezet. Twee keer gecheckt of hij al klaar was om in bad te gaan. Bij de derde keer heb ik hem even kort uitgelegd dat Mom&Dad het niet leuk vinden als hij vies is en slecht luistert. Toen lukte het wel, uiteindelijk lag hij wel een half uur in bad ofzo. Vandaag heb ik weer even met mijn mama gebabbeld. Ik denk dat zij het moeilijker heeft dan ik. Nu ben ik moe, morgen moeten we naar de kapper!

Woensdag 26-08.

Vanmorgen was Markus totaal upset dat papa moest werken. Ik proberen uit te leggen dat hij geld moet verdienen om brood te kopen. In ieder geval was hij wel weer gekalmeerd. Ik heb hem 's ochtends lekker laten spelen. 's Middags gingen we dus naar de kapper. Was een leuk avontuur met de bus en de RER, de trein van de Parijse voorsteden. Het ging goed, we waren alleen supervroeg. We hadden een afspraak om 15.00 maar we waren er al om 14.30. Op de terugweg naar het station zijn we nog langs het Office du Tourisme geweest, ik heb lekker veel foldertjes meegenomen. Ook even gekeken waar ik mijn franse lessen heb, dus dat weet ik nu ook. Vanavond met douchen was het kindje weer vervelend; het leek wel of ik erbij was gaan staan, zo nat als ik was. Morgen hoeven we lekker niets, ik moet 's avonds koken want de vader is er niet en de moeder is laat. Misschien gaan we morgen wat boodschappen doen, en dan kan Markus weer fietsen. Hij moet oefenen. Van het weekend ben ik lekker vrij.

Donderdag 27-08.

Vandaag hadden we eerst een pyamaochtendje. 's Middags zijn we lopend/fietsend naar de supermarkt geweest voor Jus d'Orange en nog wat kleinigheden. Het was vandaag een minder leuke dag. Markus luisterde slecht en was vervelend. Uiteindelijk was het wel weer goed gekomen. 's Avonds wou hij een piraat zijn. Ook heb ik hem vandaag wel veel tv laten kijken. Maar hij deed wel netjes zijn middagslaapje. 's Avonds heb ik met mijn zusje geMSNd, en tegelijkertijd met een Nederlands meisje dat vlakbij woont, tussen hier en Parijs ongeveer. Misschien ga ik eens met haar afspreken. Tot en met woensdag moet ik nog fulltime op Markus passen, behalve zaterdag en zondag.

Vrijdag 28-08.

Eigenlijk weer de hele dag niets gedaan. De schoonmaakster was er, die komt elke maandag en vrijdag, en Mister Gomes, om de afvoerpijp te controleren. Die moet dus helemaal vervangen worden vanaf de badkamer op de eerste verdieping tot aan de kelder. Daarom gaan we volgend weekend naar Normandie, de enige keer dat ik mee moét. Markus was erg opstandig, dat was wel minder leuk. 's Middags had hij een lange siesta, toen heb ik lekker een filmpje gekeken (Mamma Mia =)), en wat opgeruimd. Daarna gingen we zijn kamer opruimen, en toen zochten we meteen oud, 'baby' speelgoed uit. Daddy was vroeg thuis. Dat betekende uiteindelijk dat Markus bij hem was terwijl ik nog zijn kamer aan het opruimen was! Morgen gaat Sonia vroeg naar Lyon, bij haar oom logeren, want haar oma ligt in het ziekenhuis. Het is niet heel ernstig, een gebroken heup, maar die oma is al 94! Ze komt zondagavond weer terug. Morgen ga ik naar La Défense, en La Grande Arche, om dat Nederlandse meisje, Linda, te ontmoeten. Volgende week ergens krijg ik mijn rijbewijs =) want die heeft mijn papa vandaag opgehaald!

De foto's zijn te vinden op:
http://yaaarie.hyves.nl/album/42163669/Parijs/Ne6oUOZX/

Voor degenen die mijn adres willen:
76 Rue des Gabillons
78290 Croissy-sur-Seine
France

Bisous, Yara

Ps: als ik een frans nummer heb zal ik dat ook hier plaatsen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Croissy-sur-Seine

Parijs

Ik ben au pair in Paris!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2010

A Bientot Paris

05 April 2010

Bienvenue, Alexander

17 Februari 2010

L'hiver à Paris

20 Januari 2010

December-vakantie-Januari

24 Oktober 2009

Frans praten
Yara

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 15069

Voorgaande reizen:

27 Juni 2016 - 08 Juli 2016

SPIL reis

26 Juni 2014 - 10 Augustus 2014

Summerschool Taipei, Taiwan 2014

01 Juli 2012 - 01 September 2012

Bourgogne

22 Augustus 2009 - 03 Juli 2010

Parijs

Landen bezocht: