De tweede week - Reisverslag uit Croissy-sur-Seine, Frankrijk van Yara Langen - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Croissy-sur-Seine, Frankrijk van Yara Langen - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

07 September 2009 | Frankrijk, Croissy-sur-Seine

Zaterdag 29-08.
Vandaag heb ik met een Nederlands meisje, Linda, afgesproken. We zouden elkaar ontmoeten bij La Défense/La Grande Arche. Ik had mijn gele tas mee, en dat wist ze, dus ik was makkelijk te vinden haha. Toen hebben we eerst een beetje rondgewandeld, om daarna een eng liftje te pakken naar de top van de Grande Arche. Supermooi uitzicht, nog een grappig avontuur gehad met een Securityguy daarbovenop, en nog even herinneringen opgehaald aan de oldskool computers, er zit daar bovenin namelijk een soort computermuseum. Daarna weer gewandeld over de Esplanade de la Défense, en toen gingen we het best wel grote winkelcentrum daar in, Le Quatre Temps. De allergrootste Auchan ooit in, die 3 verdiepingen megamegagroot was, voor 2 pakken Jus d'Orange haha. Toen even lekker in het gras gezeten op de Esplanade weer.
Daarna gingen we met metro 1 (dé toeristische metro, gaat dwars door Parijs van Oost naar West en West naar Oost, en de metro heeft geen tussendeuren, wel flexibele stukken maar de deuren zijn er allemaal uit) naar ergens bij de Champs-Elysees. Daar ff fijn geshopt 0=), bij de heerlijk fijngrote Sephora (= makeup/parfumwinkel) en de Promod, ook een erg fijne kledingwinkel.
Toen we op een gegeven moment naar het toilet moesten, hadden we nog een briljante actie; we wisten niet hoe de deur werkte xD, bleek je gewoon te moeten duwen 8-)! Na al deze avonturen was het tijd om naar huis te gaan, en toen ik thuis was ging ik United-Arsenal kijken, want er is hier Canal+ etc, maar helaas maar tot (en met?) december. Helaas voor de vader hier die voor Arsenal is, won United 2-1!

Zondag 30-08.
Omdat het gister zo gezellig was, hebben Linda en ik weer afgesproken. Omdat het zondag was zouden we naar Le Marais gaan, want daar zijn veel winkels op zondag geopend. Later bleek zelfs dat er echt een heel stuk aan straten was afgezet, tussen Rue de Rivoli, Place des Vosges en Place de Chatelet zo ongeveer. Daar gingen we ook weer heerlijk shoppen. Ik heb een paar kaartjes gekocht, de meesten zijn al aangekomen geloof ik, een cadeautje voor mijn zusje xD, en nieuwe schoenen 0=). Toen het zo ongeveer 5 uur was hebben we heerlijk ergens aan de rand van een Place een croque Madame en een croque Monsieur gegeten. Daarna hebben we de metro genomen naar Jardin du Luxembourg, waar het ofcourse superdruk was, het was zondag 6 uur met heerlijk weer. Aan de rand van de vijver nog ff wat appelsap gedronken; tot een of andere superachtervolgingswesp ons kwam terroriseren. Toen maar ff weggelopen; en toen kwam hij weer! Daarna nog lekker een stuk door het park gelopen en daarna door een wijk, om de metro te pakken naar Gare St. Lazare. Daar bleek het station van mijn RERtrein, die ik moet hebben om naar huis te kunnen komen, toch niet op St. Lazare aangesloten te zijn. Dus wij over Boulevard Hausmann en langs de Printemps (oh wat een delicieuse etalages daar) naar een ander metro/RER station; waarna ik naar huis ging en Linda ook met een andere Suburbtrein die wél vanaf St. Lazare ging. Toen ik thuis was, was Sonia ook alweer terug, dus onder het eten hebben we lekker met z'n allen gebabbel over haar oom die een pannenset heeft die €1000 gekost heeft en nog meer vreemde moderne dingen.

Maandag 31-08,
Dinsdag 01-09,
Woensdag 02-09.
Deze drie dagen heb ik niet zoveel spectaculairs gedaan. Gewoon Markus bezig gehouden en de dagen doorkomen.
Maandag waren we naar een park geweest hier in de buurt, waar we Baptiste en Camille en hun babysitter en de moeder van de babysitter tegenkwamen. Dinsdag zijn we naar hen toe geweest, want ik had telefoonnummers en email uitgewisseld met hun babysitter, Chloé. Zij helpt me ook met een sport/dansschool vinden, wat erg fijn is natuurlijk. Ze heeft ook jarenlang klassiek ballet gedaan, dus ze weet welke scholen goed zijn en welke niet!

Donderdag 03-09.
La Rentree.
Waar deze dag vooral op neerkwam was huilen, huilen, en huilen.Markus wilde niet naar school. Op school aangekomen was hij niet te vinden op een klassenlijst. Later bleek dat hij in een gemengde klas van Grande section en Moyenne section zit, hij is moyenne. En de namen waren dus wel op alfabet maar eerst gesorteerd in MS/GS, en hij stond dus veel meer bovenaan de lijst dan bij de V van Van Dorp. Toen bleek dat Baptiste, zijn beste vriendje, niet bij hem in de klas zit, was hij natuurlijk nog verdrietiger. Volgens mij heeft het wel een halfuur gekost voordat wij, want papa en mama waren er (gelukkig) ook bij, wegkonden. Toen gingen de ouders aan het werk, en ik naar huis. Eventjes gerelaxed, en toen naar La Défense om mijn eigen metropas te regelen. Ik was er ongeveer om 10.50 en volgens mij nam ik de trein terug van 11.40/11.50. Zo'n lange rij voor 10 minuutjes papierwerk! Gelukkig heb ik nu wel m'n pas. Toen ik terug was heb ik snel wat dingetjes die ik nodig had bij elkaar geraapt, en toen weer naar het treinstation! Ik had namelijk afgesproken met Linda en een ander Nederlands meisje, Marieke. En Marieke moest dezelfde trein nemen als ik. Dus we zouden elkaar achterin de trein zien. Het was erg gezellig, we gingen shoppen bij Les Halles, een overdekt 3/4 laags winkelcentrum, want het was echt baggerweer. Lekker met z'n 3tjes geluncht; en toen op shoptour xD. Erg veel leuke winkeltjes van binnen of buiten gezien; een echt té grote H&M zodat het gewoon niet leuk meer was hoeveel mensen er waren, en Marieke moest al eerder terug want zij moest 3 kinderen ophalen maar haar reistijd was zo ongeveer een uur, waar mijne maar een half uur is, vanuit het midden van Parijs. Toen gingen ook Linda en ik naar huis. Daarna Markus opgehaald, en een snack gehad met Baptiste en zijn zus&zusje, Camille en Marie. Ik heb toen gebabbeld met Chloé. Daarna gingen we naar huis, waar we weer een beetje dingetjes gedaan hebben tot Bathtime en Dinner.

Vrijdag 04-09.
Vandaag weer een drama om Markus naar school te krijgen. Gelukkig kon ik na zo'n 10 à 20 min. eindelijk weg, en toen moest ik snel naar huis want de timmerman/manusjevanalles/ in dit geval loodgieter kwam; de afvoerpijp van de badkamer op de eerste verdieping was oud en lekte en moest vervangen worden. Wat betekende, dat ik de hele dag geen toilet had. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door 's ochtends te slapen, en 's middags zou ik naar Chloé gaan, maar die had een plotseling overleden opa =(, dus dat ging niet door. Toen heb ik de middag doorgebracht met Alexandra, de Duitse aupair van twee meisjes, één uit Markus' klas. We hebben even door Croissy gefietst, en ze is hier even op internet geweest want bij haar deed internet het nog niet. Toen moest ze nog naar de post, en toen heb ik een filmpje gekeken. Daarna was het weer tijd om Markus op te halen. Hij was blij dat hij weer naar huis mocht. 's Middags moesten we gelukkig maar 1x naar het toilet van de buurvrouw. En om ongeveer 9 uur, na het avondeten, vertrokken we naar het huis in Normandie.

Zaterdag 05-09.
Vandaag niet zoveel gedaan, beetje gerelaxed enzo. 's Avonds kwamen de buren eten, moeder Fabienne met Juliette, 16, Sarafine, 15 en Jean, 12. Dat was ook erg gezellig, alleen wel zwaar vermoeiend omdat het allemaal in rap Frans ging en als je dan alles wilt begrijpen kost dat megaveel energie.

Zondag 06-09.
Vandaag ging Markus op Luko (een shetlandpony) rijden, en ik op het paard van Sarafine. Alleen die was te dik voor haar zadel dus moest ik zonder zadel. Maar gelukkig hield Sarafine haar vast, ik heb namelijk al zolang niet meer op een paard gezeten en het was m'n tweede keer ooit zonder zadel. Helaas ging er iets mis toen we in draf gingen, het paard (ik ben de naam vergeten) verstapte zich ofzo en daarna begon ze een beetje te slepen/hinken ofzo. Einde van het paardrijverhaal dus.
's Middags weer een beetje gerelaxed, 's avonds weer terug naar huis. Ze zeiden vanaf het begin al dat het maar 2 uurtjes is van het ene naar het andere huis, maar dan moet je wel als een Fransman rijden; de maximale snelheid minstens +20, waar het kan zo tegen de 160, en continu links, want vrijwel alle Fransen en vrijwel alle Belgen en zeker meer dan de helft van de Nederlanders is volgens mij zwaar allergisch voor de rechterrijstrook. (Sprak zij die net haar rijbewijs afgelopen vrijdag via de post heeft ontvangen. Bedankt lieve papa en mama!)

Maandag 07-09.
Vandaag weer een drama met naar school gaan, dat kan minstens 2 weken duren. Gelukkig niet zo heel veel gehuil, alleen bij het aankleden. En dat was niet mijn schuld, Markus wou gewoon simpelweg niet en de meeste 4 jarigen gaan dan volgens mij huilen...


En toen was het nu en ga ik weer een beetje relaxen met een filmpje ofzo. Morgen ga ik wat bankzaken regelen en even nieuwe kaartjes regelen voor degenen die niet in de eerste ronde zaten ;).

Foto's komen weer in
http://yaaarie.hyves.nl/album/42163669/Parijs/Ne6oUOZX/

Bisous, Yara.

  • 07 September 2009 - 12:33

    Marieke:

    Zooo wat een verhaal! Jammer dat Markus niet graag naar school wil, hier gaan ze braaf wel, ookal hebben ze echt geen zin. Hopelijk gaat het snel beter!
    En als een fransman rijden, ik durf dat écht niet, gelukkig ben ik ook niet gevraagd om te gaan autorijden!
    Succes&plezier nog met Markus en spreek je snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Croissy-sur-Seine

Parijs

Ik ben au pair in Paris!

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2010

A Bientot Paris

05 April 2010

Bienvenue, Alexander

17 Februari 2010

L'hiver à Paris

20 Januari 2010

December-vakantie-Januari

24 Oktober 2009

Frans praten
Yara

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 15074

Voorgaande reizen:

27 Juni 2016 - 08 Juli 2016

SPIL reis

26 Juni 2014 - 10 Augustus 2014

Summerschool Taipei, Taiwan 2014

01 Juli 2012 - 01 September 2012

Bourgogne

22 Augustus 2009 - 03 Juli 2010

Parijs

Landen bezocht: